НАША СИЛА В ЄДНОСТІ !

Психолого-педагогічний супровід дітей дошкільного віку

Здорове харчування для дитини у ЗДО

Чому сімейні традиції важливі для здорового харчування дітей

Харчові звички формуються насамперед у родині. Дитина може звикнути їсти похапцем, невпорядковано, за переглядом мульфільмів чи комп’ютерними іграми, якщо так заведено в сім’ї. Або ж навпаки — призвичаїтись до спільного приготування їжі та сімейних трапез, які формують особливий зв’язок. Дорослі можуть на це вплинути за допомогою правил, що стають традицією. 

Хоча б кілька разів на тиждень їжте разом. Якщо можна, хоча б раз на день сідайте за стіл усією сім’єю. Спільна вечеря — нагода обговорити важливі для всіх теми, розповісти про справи, дізнатись більше один про одного. Розмова за вечерею знижує рівень стресу, покращує настрій, підвищує самооцінку. 

Намагайтесь сідати за стіл приблизно в один і той самий час. Режим харчування — одна з головних здорових звичок, і якщо його дотримується вся родина, дитина долучиться. 

Відкладіть на час їди мобільні телефони, вимкніть телевізор. Пам’ятайте, що діти ростуть дуже швидко. Нехай спогади про затишні сімейні вечори або сніданки зігрівають їх у дорослому житті. 

Пропонуйте дитині стільки їжі, скільки вона може з’їсти, й не більше; нехай краще попросить добавки, якщо схоче. Дітям потрібно менше їжі, ніж дорослим; не змушуйте доїдати, якщо дитина не хоче. 

Не використовуйте їжу як нагороду чи хабар — ця практика заважає дитині сформувати здорові стосунки з їжею. 

Якщо ваша родина має улюблену страву, можна раз на тиждень готувати її — нехай у вас з’явиться День млинців, День курячого бульйону чи День вареної картоплі з оселедцем. Головне, щоб ця страва приносила радість вам усім. 

Дітей варто залучати до приготування їжі, а особливо святкових страв. Зробити ці страви здоровішими й кориснішими може бути цікавим завданням для вас, ваших дітей, а можливо, й дідусів із бабусями (якщо вони далеко — долучіть їх онлайн-зв’язком). 

Як розмовляти з малюками про харчові звички?

Правильні харчові звички дуже важливо формувати з дитинства. Однак часто це непросте завдання для батьків. Навіть для дітей шкільного віку це може бути складно, що ж тоді казати про малюків?

 

У віці, коли дитина ще не може вербально висловити своїх побажань, пояснити почуття та дії, зокрема під час їди, а батькам не завжди зрозумілі невербальні способи комунікації малечі, може здаватися, що спроба нагодувати дитину — «місія нездійсненна». Адже часто харчування в ранньому віці буває певною пригодою, дослідженням або розвагою, особливо коли дитина неголодна. Тому вміст тарілки може опинитися будь-де, але не в шлунку малюка.

Для вас це знайомо? 

Тоді вам у пригоді стане брошура «Як розмовляти з малюками про харчові звички», де ви знайдете поради та практичні приклади, як говорити з малюками про харчування та не впадати у відчай, коли дитина відмовляється їсти те, що ви їй пропонуєте.

Перегляньте ТУТ.

Нові норми та порядок організації харчування дітей в закладах дошкільної освіти

Уряд затвердив нові норми та порядок організації харчування у закладах освіти (постанова КМУ від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»).

Такі зміни прийняті, з метою: врегулювання організації харчування дітей з огляду на принципи здорового харчування, приведення енергетичної цінності раціону, структури харчування до Норм фізіологічних потреб населення в основних харчових речовинах і енергії. Що ж змінилося?


Всеукраїнський вебінар «Упровадження нових норм і Порядку організації харчування в закладах дошкільної освіти»


1.Визначено способи організації харчування 

Спосіб 1. Заклад освіти, тобто працівники, що входять до штатного розпису закладу, самостійно готують та реалізовують готові страви.

Спосіб 2. Харчування організовує постачальник харчових продуктів та/або послуг з харчування — кейтеринг або аутсорсинг. Працівники їдальні (харчоблоку), буфету не входять до штатного розпису закладу.

У дитсадках кейтеринг можна застосувати, якщо немає харчоблоку. Як виняток, можна організувати кейтеринг на час проведення ремонтних робіт — реконструкції, капітального ремонту тощо харчоблоку закладу та ремонту чи придбання технологічного обладнання, що використовується на харчоблоці закладу.


2.Визначено режим харчування

Режим (кратність) харчування визначено у пункті 16 Порядку. Його можна організовувати:

  • одноразово — сніданок;
  • дворазово — сніданок та обід;
  • триразово — сніданок, обід та підвечірок або вечеря;
  • чотириразово — сніданок, обід, підвечірок, вечеря;
  • п’ятиразово — сніданок, другий сніданок, обід, підвечірок, вечеря.

Режим (кратність) харчування залежить від режиму роботи закладу.

У державних (комунальних) ЗДО тривалість сніданку, другого сніданку, підвечірку і вечері повинна становити не менше ніж 20 хвилин, обіду — 25–30 хвилин.

Їжу необхідно видавати дітям у суворо визначений час з інтервалами у три-чотири години.


3. Окреслено вимоги до планування меню

  • Щоб забезпечити різноманітність харчування, потрібно скласти примірне чотиритижневе сезонне меню.
  • Включення окремих страв до щоденного раціону, калорійність окремих прийомів їжі, мінімальні вимоги до режиму (кратності) приймання в їжу овочів, фруктів, м’яса, риби, яєць, горіхів, бобових та інших продуктів повинні відповідати нормам харчування.
  • Дозволяється використовувати меню, рекомендоване МОЗ, без погодження з територіальним органом Держпродспоживслужби.
  • Засновник державних і комунальних закладів освіти також може забезпечити розроблення меню як для одного окремого закладу, так і для групи таких закладів.
  • Примірне чотиритижневе сезонне меню може складатися медичним працівником  закладу дошкільної освіти та затверджуватися керівником  такого закладу.
  • У разі постачання до закладу дошкільної освіти готових страв та/або послуг з харчування примірне чотиритижневе сезонне меню може складатися постачальником послуг з харчування (технологом, завідувачем виробництва) та затверджуватися керівником оператора ринку харчових продуктів, що здійснює постачання готових страв та/або послуг з харчування.
  • Примірне чотиритижневе сезонне меню можна використовувати після погодження з територіальним органом Держпродспоживслужби.

4. Розписано калорійність сніданку, обіду та вечері за віковими групами: 1-4 та  4—6 (7) років .

Енергетична та поживна цінність їжі у закладі повинна відповідати загальним віковим потребам дітей згідно з нормами фізіологічних потреб в основних харчових речовинах та енергії, визначеними МОЗ.

Потрібно планувати частку калорійності їжі у загальних енергетичних потребах залежно від режиму (кратності) харчування в закладі.

Якщо дитина з’їсть лише сніданок, вона має становити 25–30% добової потреби, відповідна частка для обіду збільшується до 30–35%. Орієнтовну кількість калорій на сніданок, обід та вечерю, добову калорійність для різних вікових груп наведено в Табл. 2.


5. Передбачено кількість білків, жирів і вуглеводів, яка має бути у стравах.

М’ясо, риба, молоко та молочні продукти, яйця, бобові та горіхи є основними джерелами білку. Додатковим джерелом корисних білків є злакові продукти. Кількість білків для сніданку, обіду та вечері, а також добова потреба в білку для різних вікових груп наведені у таблиці 2 до норм харчування.

Загальну кількість жирів для сніданку, обіду та вечері для різних вікових груп наведено у таблиці 3 до норм харчування.

Діти повинні регулярно споживати харчові продукти та страви з вмістом вуглеводів. Пріоритетні продукти цієї групи — рослинні продукти з високим вмістом харчових волокон. Кількість вуглеводів для сніданку, обіду та вечері для різних вікових груп наведено у таблиці 4 до норм харчування.


6. Розраховано добову потребу в рідині для дітей різних вікових груп.

Питна вода повинна бути постійно доступною у закладі освіти під час вживання їжі та у будь-який інший час. Засновник і директор закладу повинні забезпечити дітей чистою та безпечною питною водою, що відповідає вимогам, встановленим МОЗ.

Добову потребу в рідині для дітей різних вікових груп наведено у Табл. 3


7. Визначено, як забезпечити харчуванням дітей з особливими дієтичними потребами. 

У закладах дошкільної освіти передбачено організацію харчування, зокрема і дієтичного.

Відповідно до пункту 12 Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від  24 березня 2021 р. № 305 здобувачам освіти/дітям з харчовою алергією на молоко та молочні продукти (відповідно до медичної довідки, виданої лікарем загальної практики — сімейним лікарем чи лікарем-педіатром, в якій зазначено особливі дієтичні потреби здобувача освіти/дитини із встановленим діагнозом) для харчування пропонуються рослинні напої.

У додатку 11 до норм харчування визначено особливості забезпечення харчуванням дітей з особливими дієтичними потребами. Зокрема, наведено причини особливих дієтичних потреб:

  • цукровий діабет;
  • харчова алергія;
  • целіакія — непереносимість глютену;
  • лактазна недостатність — непереносимість лактози;
  • вроджені порушення метаболізму — фенілкетонурія тощо.

Додаток 12 до норм харчування містить перелік харчових продуктів, які не містять глютену та які його містять й потрібно виключити із харчування у разі целіакії.

У Додатку 13 до норм харчування є інформація про вміст речовин і готові страви/вироби, які призводять до алергічних реакцій або непереносимості. У таблиці наведені індекси алергенів або непереносимих речовин і подана їх розшифровка.

Інформацію про наявність у складі готової страви/виробу алергену або непереносимої речовини потрібно обов’язково зазначити в меню відповідним індексом у дужках після назви готової страви/виробу (наприклад, сирники із сметаною (Л, МП), що вказує на наявність у страві лактози та молочних продуктів).

Інформацію з розшифровкою індексів алергенів або непереносимих речовин слід розмістити біля меню.


Аналізуємо норми й Порядок організації харчування в закладах дошкільної освіти

В рамках інформаційної кампанії «Місяць цифрової грамотності»

Ознайомтеся із Платформою Дія.Цифрова освіта https://osvita.diia.gov.ua/

 

 

Обережно! Кібершахраї https://osvita.diia.gov.ua/courses/attention-cyber-fraudsters

 

Серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті» https://osvita.diia.gov.ua/courses/serial-dlya-batkiv-onlayn-bezpeka-ditey

https://padlet.com/dnz1metodust/zg8wqi1t624ak5o8

 

 ШАНОВНІ БАТЬКИ




Кабінет Міністрів України 11 березнязатвердив заходи

які необхідно прийняти із-за загрози епідемії    корона-вірусної   інфекції в Україні

 і для недопущення поширення COVID-19.

 

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від 11 березня 2020 р. № 211

Київ

Про запобігання поширенню на території України корона вірусу

 COVID-19


Відповідно до статті 29 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 та з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 р. Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Установити з 12 березня до 3 квітня 2020 р. на усій території України карантин, заборонивши:

відвідування закладів освіти її здобувачами;

проведення всіх масових заходів, у яких бере участь понад 200 осіб, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Спортивні заходи дозволяється проводити без участі глядачів (уболівальників).

2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, обласним, Київській міській державним адміністраціям разом з органами місцевого самоврядування забезпечити:

організацію виконання та контроль за дотриманням на відповідній території вимог цієї постанови, своєчасним і повним проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів;

подання щодня Міністерству охорони здоров’я інформації про здійснення заходів щодо запобігання поширенню коронавірусу COVID-19 для її узагальнення та інформування Кабінету Міністрів України.

   

 Прем’єр-міністр України                                   Д. ШМИГАЛЬ

 

 

                                     Рекомендації для батьків:

Ось кілька важливих кроків, щоб захистити себе і інших від зараженій респіраторними вірусами в школі:

1. Тримати дітей вдома, якщо вони захворіли (це стосується лише легких форм захворювання, при погіршенні стану обов’язково зверніться де свого сімейного лікаря).

Чому це важливо?

Дітям потрібен відпочинок, щоб одужати. Без достатнього відпочинку вашій дитині може знадобитися більше часу, щоб відчути себе краще. Людям з ослабленою імунною системою часто потрібно ще більше часу, щоб відновитися.

2. Тримати хворих і здорових дітей окремо.

  • Уникати контакту із особами з проявами респіраторного захворювання, тримайтеся на відстані не менше .1-2 м від хворих людей.
  • Шукати альтернативні способи участі дітей в зборах, наприклад дивитися їх по телевізору або в Інтернеті, щоб вони могли уникнути особистого контакту. Це особливо важливо для дітей з високим ризиком ускладнень грипу.

Чому це важливо?

Краплі, що містять вірус грипу, можуть переміщатися не менше ніж на .1 -2 м, тому залишаючись на такій відстані від хворих людей, можна знизити ймовірність того, що ваша дитина захворіє.

3. Навчіть своїх дітей завжди прикривати рот під час кашлю і чхання.

  •  Переконайтеся, що ваші діти прикривають ніс і рот серветкою, коли вони кашляють або чхають. Попросіть їх викинути використану серветку і негайно вимити руки.

Чому це важливо?

Прикривання носа і рота під час кашлю і чхання серветкою допомагає запобігти поширенню вірусу грипу через повітря і на ваших руках.

4. Навчіть дітей правильно мити руки.

  • Переконайтеся, що ваші діти ретельно ічасто миють руки з милом і водою.
  • Якщо мило і вода недоступні, дайте їм дезинфікуючий засіб для рук з вмістом спирту не менше 60% для очищення рук.
  • Навчіть їх, як важливо мити руки, перш ніж торкатися їх очей, носа або рота.

Чому це важливо?

 

Миття рук знижує кількість респіраторних вірусів, які можуть поширюватися, коли ви торкаєтеся рук інших людей або торкаєтеся поверхонь і предметів, таких як столи і дверні ручки.

          Офіційний сайт ВООЗ

  •  https: //www.who.int/emergencies/ities/novel-coronavirus-20l9.
  •  офіційний сайт ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України»
  • https://phe.org.UA/ 

У нас найкращі в садочку батьки!

Працівники та діти Віньковецького ЗДО ясла - садка №1 комбінованого типу  щиро дякують, усім батькам, хто долучився до надання благодійної допомоги для облаштування квітника та створення розвивального середовища, затишку та комфорту для малят.

ОСЬ ТАКЕ ВЕЛИКЕ ДЯКУЄМО!!!